jump to navigation

Viena

Viena, capitala Austriei, devine pe zi ce trece o destinaţie tot mai populară printre turiştii români. Este al 10-lea oraş ca mărime din Uniunea Europeană dar al doilea în top din punctul de vedere al calităţii vieţii. Aici îşi au sediul numeroase organizaţii internaţionale, ca de exemplu Naţiunile Unite, Agenţia Internaţională pentru Energie Atomică şi OPEC. În 2001 oraşul a fost desemnat ca fiind parte a patrimoniului mondial al UNESCO.

Transportul

Viena este deservită de Aeroportul Internaţional Viena, unde ajung atât curse deservite de Austrian Airlines, Niki şi Tarom (zboruri de la Bucureşti-Otopeni, Baia Mare, Cluj, Iaşi, Sibiu şi Timişoara) cât şi de Blue Air (zboruri de la Bucureşti-Băneasa). Durata zborului de la Bucureşti este de aproximativ o oră şi 20 de minute. De la aeroport în oraş se poate ajunge cu autobuzul (preţ 6€), cu trenul direct City-Airport Train/CAT (preţ 9€, durata 16 min), cu trenul (preţ 3,40€, durata 32 min) sau cu taxiul. De asemenea există un tren direct Bucureşti – Viena. Reţeaua de drumuri naţionale (Bundesstraßen) şi autostrăzi care deservesc Viena pornesc radial in toate direcţiile asigurând o reţea pentru transportul auto foarte bine pusă la punct.

Dunărea asigură o reţea de transporturi navale, legând Austria atât cu ţările din Europa de Est şi Marea Neagră (in aval) cât şi cu Rotterdamul şi zonele industriale ale Germaniei (în amonte, prin intermediul canalului Rhin-Main-Dunăre). Între Viena şi Bratislava există un serviciu asigurat de vase rapide care ajung dintr-un oraş in celălalt în putin peste o oră, iar de la Viena la Budapesta în aproximativ 6 ore.

În Viena reţeaua de transport în comun are o acoperire mare şi funcţionează foarte bine. Puteţi folosi autobuze, tramvaie sau metroul (reţeaua de tramvaie este cea mai mare din lume). Faptul că reţeaua de transport în comun este foarte dezvoltată iar mijloacele de transport în comun circulă la intervale foarte mici se reflectă şi în faptul că 53% din populaţia activă a Vienei se deplasează la servici apelând la mijloacele de transport în comun; acest aspect în asociere cu faptul că o mulţi alţii se deplasează pe bicicletă conduce la un trafic auto foarte relaxat comparativ cu alte mari oraşe, chiar şi la orele de vârf. In timpul nopţii rutele principale sunt deservite de autobuzele liniilor de noapte, care circulă în general la interval de jumătate de oră.

Biletele costă 1,70€ (o călătorie), 5,70€ (24 de ore) sau 13,60€ (72 de ore). Posesorii de Vienna Card au dreptul la călătorii neimitate cu orice mijloc de transport în comun precum şi reduceri atât la biletele de intrare la muzee, cât şi la consumaţia în anumite restaurante şi cafenele. Preţul unui astfel de card este de 18,50€ şi se găseşte la centrele de informare turistică, la chioşcurile de bilete Wiener Linien sau în hoteluri.

De menţionat că centrul istoric al Vienei unde se găsesc o mare parte din atracţiile turistice nu este foarte întins ca suprafaţă şi poate fi străbătut destul de uşor mergând pe jos.

De văzut

Viena este prin excelenţă un oraş turistic, iar o listă a obiectivelor care merită văzute (oraşul are peste 100 de muzee) nu poate fi decât incompletă şi subiectivă.

Catedrala Sfântului Ştefan (Stephansdom)

Este unul dintre cele mai cunoscute repere ale Vienei, apărând inclusiv pe monedele de 10 eurocenţi austriece. Catedrala a fost construită deasupra unui cimitir datând din vremea romanilor (săpături efectuate în 2000 au descoperit morminte la o adâncime de 2 metri şi jumătate care au fost datate cu carbon radioactiv ca fiind din secolul IV). Constructia a început în 1137 şi biserica (încă neterminată) a fost inaugurată în 1147, aceasta fiind terminată abia în 1160. Totuşi, catedrala a fost modificată şi extinsă în mai multe rânduri, ajungând la forma de astăzi abia în 1511. De remarcat că iniţial catedrala ar fi trebuit să aibă două turnuri identice, unul în partea de sud (terminat) şi celălalt in partea de nord (care însă nu a fost terminat, având un acoperiş „provizoriu” de mai mult de 500 de ani). in timpul celui de-al doilea război mondial, trupele germane care se retrăgeau au primit ordinul de a bombarda catedrala până o transformă într-un morman de moloz şi cenuşă, însă căpitanul Gerhard Klinkicht a refuzat să îndeplinească acest ordin.

Staţie de metrou: Stephansplatz (Piaţa Sfântului Ştefan), liniile: U1, U3. Deschis între 6 a.m. şi 10 p.m. www.stephansdom.at.

Palatul Schönbrunn (Schloss Schönbrunn)

Numele de Schönbrunn (fântâna frumoasă) porneşte de la legenda împăratului care, însetat în timpul unei partide de vânătoare, descopară un izvor şi exclamă „Ce fântână frumoasă!„. Primul palat a fost construit între anii 1638 si 1643, însă acesta a fost în totalitate distrus în timpul asediului Vienei de către turci din 1683 şi nu a fost reconstruit. Palatul actual a fost construit începând cu 1696 şi remodelat de numeroase ori, având rolul de reşedinţă de vară.

Grădinile Schönbrunnului se întind în spatele palatului până la fântâna lui Neptun. Includ Grădina franceză cu un labirint, Grădina zoologică (cea mai veche din lume), Sera palmierilor, Sera portocalilor, o grădină botanică şi Grădina englezească.

Gloriette este o clădire aflată în vârful dealului din spatele palatului, la o înălţime de 60 de metri deasupra grădinilor, astăzi cafenea, marchează locul unde priuml arhitect a inetnţionat la început să construiască palatul Schönbrunn. Gloriette trebuia sa glorifice puterea militară a Habsburgilor.

Ruinele Romane au fost proiectate şi construite în 1778. Moda ruinelor pitoreşti a fost răspândită de mişcarea romantică în a doua jumătate a secolului al XVIII-lea şi simblolizează pe de o parte declinul fostelor mari puteri, iar pe de altă parte conservarea a ceea ce a mai rămas dintr-un trecut eroic. Situată nu departe de ruine, Fântâna Obelisc simbolizează stabilitatea şi permanenţa.

Palatul Hofburg

În timp ce palatul Schönbrunn reprezenta reşedinţa de vară a Habsburgilor, palatul Hofburg a fost reşedinţa de iarnă. Acesta este şi locul în care s-a născut Maria Antoaneta in 1755. A fost construit începând cu secolul al XIII-lea şi extins pe parcurs, astăzi cuprinzând diferite clădiri rezidenţiale, capele, muzee (Muzeul de Istorie Naturală şi Muzeul de Istorie a Artei), Biblioteca Imperială, Trezoreria, Teatrul Naţional (Burgtheater), Şcoala spaniolă de călărie şi grajdurile.

Şcoala spaniolă de călărie

Şcoala spaniolă de călărie este o şcoală de călărie tradiţională pentru cai din rasa Lipiţan, care îşi are sediul în arena şcolii de călărie a palatului Hofburg. Acesta este nu numai un centru clasic de dresaj, ci şi unul din puncrele majore de atracţie turistică din Viena, publicul putând urmări atât spectacole cât şi şedinţele zilnice de dresaj. Şcoala a fost înfiinţată în 1572, fiind una din primele din lume. Clădirea în care îşi desfăşoară activitatea astăzi a fost construită în 1729.

Opera din Viena

Opera din Viena este una dintre cele mai importante clădiri de operă din lume. Membrii nu mai puţin prestigioasei Filarmonici din Viena sunt recrutaţi dintre membrii orchestrei Operei. Clădirea Operei a fost prima clădire importantă construită pe Ringstraße, între anii 1861 şi 1869, în stil neo-renascentist. A fost inaugurată pe 25 mai 1869 cu opera Don Giovanni, de Mozart. În timpul celui de-al doilea război mondial clădirea a fost bombardată din greşeală de către americani, distrugându-se recuzita a peste 120 de opere şi circa 150.000 de costume. Clădirea a fost restaurată în forma iniţială între 1948 şi 1956.

Prater

Praterul este un parc de mari dimensiuni, care include şi parcul de distracţii Wurstelprater. Numele vine de la cuvântul latin pratum care însramnă mlaştină. În anul 1560 terenul pe care se află parcul de azi a fost cumpărat de regele Maximilian al doilea fiind folosit drept teren de vânătoare, accesul publicului fiind interzis. În 1766 împăratul Joseph al doilea l-a deschis publicului, acceptând construirea de cafenele (care au pus bazele parcului de distracţii de azi), insă vânătoarea a continuat până în 1920. Expoziţia Mondială din 1873 a avut loc în Prater, iar terenul respectiv a rămas de atunci Centrul de Expoziţii.

Riesenrad (Roata mare)

Roata mare, simbol al Vienei, situată la intrarea în Prater, este una dintre cele mai vechi din lume, construită în 1897 pentru a celebra 50 de ani de domnie ai împăatului Franz Josef I. Roata are un diametru de 61 de metri, iniţial având 30 de nacele (vagoane de cale ferată), însă a fost grav avariată în timpul celui de-al doilea război mondial, iar după ce a fost reconstruită numai 15 nacele au fost reinstalate.

Mâncare

Bucătăria austriacă este delicioasă, fiind compusă din numeroase preparate, la loc de cinste fiind carnea de vită şi de pui şi cartofii. Cu toate acestea, cel mai bine cunoscut simbol al Vienei, şniţelul vienez, nu este o creaţie austriacă, el provenind, pare-se, din Italia.

Muzeul Gulaşului

Acest aşa-zis „muzeu” nu îşi are exponatele în vitrine, ci pe farfurie, ele putând fi savurate de către „vizitatori”, care au de ales dintre nu mai puţin de 15 feluri de gulaş.

Cafenelele

Dacă există un simbol vienez, atunci acesta este cafeneaua. Istoria lor începe, se pare, după al doilea asediu al turcilor din 1683, când asediatorii, înfrânţi, au lăsat în urmă sute de saci cu boabe de cafea. Cafenelele sunt parte a vieţii de zi cu zi a localnicilor, pe care îi poţi găsi citindu-şi ziarele, filozofând, sau pur şi simplu privind trecătorii. Totul cu o cafea şi o prăjitură în faţă, evident! Iar dacă vorbim de prăjituri, vorbim de Apfelstrudel (strudel de mere), Palatschinken (clătite dulci), şi Knödel (un fel de găluşti) deseori umplute cu fructe – de exemplu cu caise (Marillenknödel). Sachertorte, o prăjitură de ciocolată cu gem de caise, inventată la Hotelul Sacher a devenit un simbol universal al cofetăriei vieneze.

Disclaimer: informaţiile pe care le-am prezentat erau valabile la momentul când am scris acest articol (iulie 2008), între timp este de aşteptat ca ele să fi suferit unele modificări (de exemplu preţul biletului cu CAT-ul de la aeroport în oraş a crescut de la 9 la 10€ – martie 2010).

Comentarii»

1. Viena « FotoBlog de România - 31 Iulie 2008

[…] Citeşte mai mult […]


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: